Voeding & leefstijl

 

Te vermijden

Ook op het gebied van voeding en gewoontes kan iedere lymepatiŽnt veel zelf doen. Met onze voeding en onze manier van leven kunnen we het zelfgenezend vermogen van ons lichaam zowel belasten als stimuleren. Door roken, door het gebruik van alcohol, andere drugs en overmatige prikkels van media-apparatuur, belasten we ons lichaam. Heeft de ziekte van Lyme je serieus te pakken, dan is zaak om dit soort gewoontes te beperken. Negatief werkt ook gejaagdheid in combinatie met te weinig rust en slaap. Deze feiten en adviezen zijn voor de meeste mensen geen nieuws. Toch noemen we het hier want het is bij aandoeningen waarbij het immuunsysteem zwak is (zoals bij Lyme) echt heel belangrijk om dit immuunsysteem niet nog verder te verzwakken. Die reserve is er niet. De lymepatiŽnt doet er daarom goed aan om kritisch naar de eigen voedingsgewoonten en leefstijl te kijken. Stel jezelf de vraag "wat kan ik verbeteren". En als het antwoord dan bestaat uit een lange waslijst met erg veel verbeterpunten, bedenk dan wel dat je niet alles in ťťn keer kan aanpakken. Kleine stapjes en die dan proberen vol te houden werkt vaak het beste. Stel wel prioriteiten.

 

 

 

 

Voeding algemeen

Als het om voeding gaat dan doet men er goed aan om zoveel mogelijk met vaste regelmaat te kiezen voor een evenwichtig samengestelde maaltijden. Verse onbespoten groente en fruit. Groentes niet te lang doorkoken. Verse zuivel. Niet te veel vlees, liever af en toe vis of iets van peulvruchten. Dagelijks volkoren graanproducten. Niet te veel snoep (= suiker). Wel veel drinken, als het kan kruidenthee en mineraalwater. Belangrijk is ook zeker dat het eten met aandacht wordt bereid en met rust wordt gegeten. 

 

Bij ziektes zoals de ziekte van Lyme is het vaak nodig om de voeding aan te vullen met veel vitamine, vezelstoffen, mineralen, aminozuren en als het kan ook met antioxidanten en andere waardevolle plantenstoffen.

 

 

Beweging, sport

Bij Lyme is het zondermeer goed, eigenlijk een must, om veel te bewegen. Topsport is niet de bedoeling. Maar wel sportieve activiteit waarbij het lichaam warm wordt en goed loskomt en waarbij door regelmatige uitoefening enige conditie wordt opgebouwd is heel gunstig. Prestaties leveren is niet belangrijk maar zweten en moe worden is prima. Er zijn tal van leuke en ontspannende sporten die hieraan voldoen. Sport en activiteit zijn bevorderlijk voor het 'weer sterk worden' en het verhogen van de weerstand, dus verbetering van de immuniteit. Juist ook omdat de lymebacterie zich graag ophoudt in stijve en koude plekken in het lichaam is het van belang om het lichaam soepel, actief, warm en beweeglijk te maken. In een gezond gevoed en actief lichaam voelt de ziekte van Lyme zich gewoon minder thuis.

 

 

Omgeving

Aan ons immuunsysteem kunnen we ook werken door aandacht te besteden aan onze omgeving. Het immuunsysteem zorgt er normaal gesproken voor dat we vanuit onze omgeving geen schadelijke invloeden ondergaan. Het afweersysteem kunnen we als het ware weer actief maken, prikkelen door bijvoorbeeld er op uit te gaan. Een flinke wandeling in de natuur, een uitje of een vakantie in een andere omgeving geeft prikkels aan ons immuniteit, aan onze 'grenzen' naar buiten toe. Weer opnieuw gezond maken van onze grens met de buitenwereld kan ook gestimuleerd worden door middel van ontmoeting en uitwisseling, dus door sociale activiteiten en ook door kunstzinnige activiteiten. In het algemeen door dingen, hoe bescheiden ook, te ondernemen.

Wat de lymepatiŽnt in zijn of haar omgeving zeker moet vermijden is contact met milieubelastende stoffen, met name stoffen die zware metalen bevatten.

 

Motivatie

Voor iedere therapie is het een voorwaarde dat de wil bestaat om beter te worden. De therapie is ten slotte alleen maar hulpmiddel, de weg. Hoe sterker de motivatie om te 'overwinnen' hoe beter.